STUDI KOMPARASI PRESTASI BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA YANG SANGAT GEMAR, KADANG-KADANG DAN TIDAK GEMAR BERMAIN GAME ONLINE DI KELAS V SDN 15 SEMPALAI KECAMATAN TEBAS TAHUN PELAJARAN 2019/2020
Abstract
This study aims to reveal the significant differences between student achievement in mathematics subjects who like, sometimes and do not like playing online games in class V SDN 15 Sempalai, Tebas District, 2019/2020 academic year. This study uses a mixed approach or Mix Method. The type of research used is Sequential Exploratory Design. The number of research samples totaling 44 people is the whole of the research population, so this research is called population research or saturated population. Data collection techniques using interviews, and documentation. The qualitative data analysis technique used is the Miles and Huberman model, while the quantitative data analysis technique uses the One Sample t test and One Way Anova analysis. The results showed that; There is no significant difference between the learning achievement of students in the group who really likes, sometimes and does not like to play online games, seen from the value of learning achievement in Mathematics for Class V at SDN Sempalai. This is evidenced by the value of Sig. One Way Anova analysis of 0.298 > from 0.05; it means that Ho is accepted and Ha is accepted, that is, there is no significant difference between mathematics learning achievement of fifth grade students at SDN 15 Sempalai. With the average of each group: The group who really likes to play online games: 46%; Group that occasionally plays online games: 45%; and Groups who do not like to play online games: 51.21%
References
Abdul Aris dan Jihad. 2012. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Presindo
Adnan Mahdi, Mujahidin. 2014. Panduan Penelitian Praktis untuk Menyusun (Skripsi, Tesis, & Disertasi). Bandung: Alfabeta
Ahmad Tanzeh. 2009. Pengantar Metode Penelitian. Yogyakarta: PT Teras.
Alif Harzan. 2011. Jago Bikin Game Online. Jakarta: Media Kita
Andi Kurniawan. 2011. Adakah Sedikit Waktu Untukku: True Story. Jakarta: Gramedia
Andri Arif Kustiawan, 2018. dkk, Jangan Suka Game Online Pengaruh Pengaruh Game Online Dan Tindakan Pencegahan. Jawa Timur: CV. AE MEDIA GRAFIKA
Anhar. 2010. Panduan Bijak Belajar Internet Untuk Anak. Jakarta: AdamSains
Ari Prabawati. 2010. Membangun Warnet dan Game Center Sendiri. Yogyakarta: Andi
Conny Semiawan. 2012. Perspektif Pendidikan Anak Berbakat. Jakarta: Grasindo
Nisa, H., Aslan, A., & Sunantri, S. (2021). UPAYA GURU PAI DALAM KURIKULUM 2013 DALAM PERSIAPAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SEKOLAH DASAR NEGERI 16 SUNGAI RINGIN. JURNAL PENDIDIKAN DASAR, 9(2), 219-226.
Widjaja, G., Bhattacharya, S., Maarif, M. A., & Aslan, A. (2022). Anti-Radicalism Islamic Education Strategy in Islamic Boarding Schools. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 6(2), 74-85.
Aslan, A. (2017). Makna Pendidikan Karakter Dalam Strategi Pembelajaran Di Setiap Sendi-Sendi Pendidikan. Madinah: Jurnal Studi Islam, 4(2).
Aslan, A. (2017). Pumping Teacher dalam Tantangan Pendidikan Abad 21. Muallimuna, 2(2), 89-100.
Aslan, A. (2019). SEJARAH PERJALANAN KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM DI MALAYSIA. TaLimuna: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 29-45.
Aslan, A. (2020). Pengembangan bahan ajar berbasis imtaq dan iptek di era revolusi industri 4.0 pada mata pelajaran sains madrasah ibtidaiyah. TaLimuna: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 1-15.
Aslan, A. (2017). Strategi Pembelajaran Dalam “Go Sport” Kurikulum Pendidikan Karakter. Madinah: Jurnal Studi Islam, 4(1), 10-19.
Darma. 2011. Buku Pintar Menguasai Internet. Jakarta: Mediakita
Dwijoseputro. 2007. Belajar Sejati Versus Kurikulum Nasional. Yogyakarta: Kanisius
Hadari Nawawi. 2007. Metode Penelitian Bidang Sosial. Jakarta: Gajah Mada University Press
Hanni Sofia dan Budhi Prianto. 2015. Panduan Mahir Akses Internet. Jakarta: Kriya Pustaka-Puspa Swara
Harun Rasyid. 2000. Metode Penelitian Kualitatif Bidang Ilmu Sosial dan Agama. Pontianak: STAIN Pontianak.
Henry Samuel. 2010. Cerdas Dengan Game: Panduan Praktis bagi Orangtua dalam Mendampingin Anak Bermain Game. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama
Januar dan Turmudzi. 2006. Game Mania. Jakarta: Gema Isnani
Kunandar. 2007. Guru Profesional (Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan dan Sukses dalam Sertifikasi Guru). Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
M. Toha Anggoro. 2007. Metode Penelitian. Jakarta: Universitas Terbuka
Muhibbin Syah. 2015. Psikologi Belajar. Jakarta: Rajawali
Nasution, S. 2007. Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Oemar Hamalik. 2008. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara
Prayitno. 2012. Dasar Teori dan Praksis Pendidikan. Jakarta: Grasindo
Rahayu (2015) dengan judul “Pengaruh Bermain Game Online terhadap Hasil Belajar Siswa dengan Motivasi Belajar sebagai Variabel Moderating (Studi Kasus di Kelas V SD Negeri 128/II Kebon Baru Jakarta Pusat)”.
Rocky Sainaqri (2014) dengan judul “Pengaruh Bermain Game Online terhadap Aktivitas Belajar Siswa di Kelas VIII SMP Negeri 1 Jatiroto Kabupaten Wonogiri”.
Sri Esti Muryani Djiwandono. 2011. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Grasindo
Subana. 2000. Statistik Pendidikan. Bandung: CV Pustaka Setia
Sugiyono. 1998. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D). Bandung: Alfabeta
Sugiyono. 2013. Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta
Sugiyono. 2016. Statistik Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta
Suharsimi Arikunto. 2002. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan dan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta
Suharsimi Arikunto. 2014. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Tim Pengembang Ilmu Pendidikan FIP-UPI. 2007. Ilmu Aplikasi Pendidikan. Jakarta: Intima
Varia Winansih. 2009. Psikologi Pendidikan. Medan: La TansaPress
W. Gulo. 2010. Metodologi Penelitian. Jakarta: PT Grasindo
Yee-Jin Shin. 2013. Mendidik Anak di Era Digital. Jakarta: Noura Books
Downloads
Published
Versions
- 2023-04-18 (2)
- 2023-03-05 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Salome : Multidisipliner Keilmuan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.